Tandsten hos Hund & Katt

Jag skulle vilja få svar på några frågor om mina djurs tänder.
Hur kan man förebygga tandsten samt hål i tänderna för hundar och katter?
Hur märker man att djuren har ont i tänderna?

Berit

Katter och hundar föds normalt utan tänder. Mjölktänderna ramlar oftast ut utan att det märks. Hos små hundraser är det inte ovanligt att en eller flera mjölktänder kan sitta kvar (persisterande mjölktänder) och de behöver då dras ut, för att de permanenta tänderna ska kunna växa ut till ett korrekt bett.

Det är bra att tidigt vänja din katt och hund med att du tittar i munnen, för att kunna upptäcka om de har mjölktänder kvar, tandsten, svullet tandkött eller dålig andedräkt. De kan precis som vi få problem med tänderna. Det finns vissa bakterier som kan ge skador på inre organ.

Det effektivaste är att börja borsta tänderna dagligen med tandkräm som finns för hund och katt. Detta
kommer att minska risken för plack och tandsten.
När tandborstning är helt uteslutet (djuret vill inte osv) kan ett speciellt foder, tuggben eller tillsats till
vattnet gynna en god munhygien. Detta kan bidra till en bra tandhälsa för att minska uppkomsten av plack och tandsten.
Bakterier, saliv och matrester bildar en hinna på tandytan som ej kan ses med blotta ögat, s.k. plack.
Plack som inte avlägsnas bildar tandsten tillsammans med kalcium och en hård gulbrunaktig beläggning kan ses på tanden. Tandsten behöver normalt tas bort hos veterinär. Tandsten kan orsaka tandlossning (parodontit).

Katter kan drabbas av en tandsjukdom som kallas FORL, den är smärtsam och katterna kan gå ner i vikt, äta mindre skaka tänder och vara allmänpåverkade. Denna sjukdom behöver inspektion av tänderna och ofta erhålls kraftig smärtreaktion när skadad vävnad vidrörs. De angripna tänderna
behöver åtgärdas så att katten blir smärtfri.

Om din hund eller katt har dålig andedräkt, svårt att tugga eller ökad salivering, uppsök veterinär för professionell bedömning om något behöver göras. En årlig kontroll hos veterinär för djurets mun- och tandhälsa rekommenderas.

Studievägen 2, 08-623 10 10